![]() |
Flickr.com. Jordan Lewin. CC BY-NC |
El cubisme és un dels moviments artístics
pertanyents a l'art modern que va tenir el seu moment més intens entre 1907 i 1914. Es considera l'inici de l'art abstracte i la primera de les Avantguardes
(altrament anomenats -ismes).
En el cubisme les figures es representen com si es veren des de diferents
punts de vista alhora, es a dir, com un trencaclosques amb les peces mal
posades. A banda, es tendeix a utilitzar formes geomètriques molt simples:
triangles, rectangles, quadrats…
Picasso va obrir aquest “ismo” amb la
seua obra "Les senyoretes d'Avignó" en 1907, que va
ser una pintura summament polèmica per a l’època perquè no pretenia presentar les coses
tal com "les veiem" sinó tal com "sabem que són", trencant amb les
lleis de la perspectiva i abandonant la representació de la imatge visual a favor de la imatge
mental.
“Les senyoretes del carrer d’Avignó” (245 x 235 cm;
Nova York, Museum of Modern Art) és un quadre a l’oli pintat a París l’any
1907, evocant un prostíbul situat al carrer d’Avinyó de Barcelona, on el pintor malagueny va tenir un estudi durant la seua estada a la Ciutat
Condal, però és més conegut
amb el nom abreujat i equívoc de “Les senyoretes d’Avignó”.
En l'obra Picasso presenta cinc nus
femenins amb trets de les estàtues egípcies, de
l’art primitiu ibèric, del classicisme grec i de l’escultura africana. La primera figura, situada a l'esquerra
de la composició, es troba de perfil, en una posició que recorda la estatuària
egípcia; els dos nus centrals, situats frontalment, mostren rostres asimètrics;
finalment, els dos cossos situats a la dreta estan significativament
distorsionats i els rostres esdevenen màscares, clarament inspirats en
l'escultura africana.
És precisament en les figures de la
dreta, les últimes que va pintar Picasso, on el nou llenguatge cubista sorgeix
de forma més manifesta: ulls, nas, perfil i esquena apareixen simultàniament. El
dibuix, marcat amb claredat, es fa amb traços en angle.
Picasso deia que pretenia pintar figures
que, un cop retallades, es pogueren reconstruir com a escultures, i així és com
les coses es representen
des de diferents punts de vista però apareixen simultàniament
en l'obra final.
En els dibuixos preparatoris
de l’obra la figura de l’esquerra era un home, però Picasso elimina aquest
detall en la composició final i, amb ell, també el missatge
moralitzant segons el qual el vici es castiga amb la mort. Molts artistes de
l’època van contraure la sífilis
en les seves visites als bordells de l’època.
“Les senyoretes d’Avinyó” no
només és l’obra cabdal de Picasso i el punt de partida del cubisme, sinó que també
és la pedra angular del Museu d’Art Modern de Nova York (MOMA) perquè va marca un abans i un
després en la seua història.
El museu la va comprar a un
col·leccionista francès el 1939, coincidint amb el seu desè aniversari, i es va
exhibir en el marc de l’exposició “L’art del nostre temps” durant la
inauguració de la nova seu al carrer 53, on continua avui. Des de llavors és el pilar de la col·lecció
permanent, que compta amb 54 obres més de Picasso. L’any 1988 va ser l’últim
cop que es va cedir (a Barcelona), tot i que les peticions de préstec -i les
negatives- són gairebé diàries.
Font: Wiquipèdia
http://blocs.xtec.cat/cienciessocials/archives/185
http://www.edu365.cat/batxillerat/art/cubisme/antecedents_cub.htm
Font: Wiquipèdia
http://blocs.xtec.cat/cienciessocials/archives/185
http://www.edu365.cat/batxillerat/art/cubisme/antecedents_cub.htm
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada